7x verfrissende tips bij warm weer

7x Verfrissende tips bij warm weer

Het is zomer. Als je aan de zomer denkt, denk je misschien ook aan de warme broeierige dagen. Hoe zorg je ervoor dat je die dagen prettiger door komt? Met onze 7 verfrissende tips zorg je ervoor dat je hier minder last van hebt.  

1. Drink voldoende

Het is altijd belangrijk om voldoende te drinken, het advies is dan ook om minstens 2 liter water op een dag te drinken. Door genoeg te drinken vul je het vocht wat je verliest weer aan. Maar wat kun je het beste drinken? Ijskoude dranken zorgen ervoor dat je lichaamstemperatuur slechts tijdelijk daalt en weer snel gaat stijgen en dranken met cafeïne erin zoals zwarte thee, koffie of cola kun je tijdens deze dagen ook het beste vermijden. Het beste kun je kiezen voor lauwwarme thee of water uit de kraan.
 

2. Draag luchtige kleding

Draag kleding die licht van kleur is en gemaakt van katoen of linnen. Het voordeel van katoen is dat het vocht absorbeert en ademt. Hierdoor kan de warmte het lichaam snel verlaten. Een nadeel is wel dat bij veel zweten het zichtbaar wordt. Linnen heeft als voordeel dat het goed ademt en licht draagt. Hierdoor blijf je koel en droog. Ook plakt linnen niet aan de huid.
 

3. Eet fruit

Door het zweten wordt de hitte uit je lichaam gedreven. Tijdens het zweten verlies je veel nodige vocht, maar ook cruciale zouten die aangevuld moeten worden. Verschillende soorten fruit kunnen dit vocht- en zouttekort aanvullen. De beste fruitsoorten die vol met water zitten zijn bijvoorbeeld watermeloen, appels, aardbeien en blauwe bessen.
 

4. Houd je huis koel

Het is aan te raden om overdag zonwering, zoals rolluiken en zonneschermen, te gebruiken en binnenshuis de gordijnen dicht te doen. Wanneer ’s avonds of vroeg in de ochtend de temperatuur lager is, koelt het in huis sneller af als de ramen en deuren een uurtje open staan en alles doortocht.
 

5. Verkoeling voor je lichaam

Leg op de lichaamsdelen die het snelst afkoelen koude washandjes. Denk bijvoorbeeld aan je voeten in een teiltje met water, je polsen onder stromend water of een washandje in je nek. Dit zorgt voor het dalen van je lichaamstemperatuur.
 

6. Neem een lauwwarme douche of bad

Beperk het nemen van een ijskoude douche of bad, in tegenstelling tot dit kun je beter een lauwwarme douche of bad nemen. Het voordeel hiervan is dat lauwwarm water zorgt voor een tijdelijke verhoging van je lichaamstemperatuur, waar je lichaam op reageert door je eigen thermosstaat geleidelijk weer te laten dalen.
 

7. Niet kunnen slapen?

Je kunt een fles water in de vriezer zetten en deze voor de ventilator zetten. Hierdoor komt er koelere lucht door je slaapkamer heen. Stop bijvoorbeeld ook je lakens en kussensloop in de vriezer en haal deze voordat je gaat slapen er weer uit. De koude stof zorgt voor een heerlijke verkoeling tijdens het slapen.